لم يحاول الشيخ سيد مكاوي أن يستغل ميزة كونه مطرباً وملحناً في آن، ليقدم لنفسه أفضل الألحان التي يمكن أن تحقق له الشهرة والذيوع في وقت قصير، كما فعل سابقاً محمد عبد الوهاب وفريد الأطرش، وكل منهما من أشهر المطربين والملحنين في ذلك الوقت. لكن سيد مكاوي وجد أن نصوص الأغاني التي تقدم له لا تحتاج إلى أصوات فردية فضحّى بالشهرة، وهو في أشد الحاجة إليها في مقتبل عمره، في سبيل تقديم اللون الغنائي الذي يراه مناسباً.

Ad

 فقدم من كلمات حنفي فراج أغنية «باركي لي يا بت يا شلبية قبلوني خلاص في الجهادية»، وهي أغنية وطنية قدمت بأسلوب جديد لم يعتده المستمع، الذي تعود أن تكون الأغاني الوطنية أشبه

بـ «المارشات العسكرية»، غير أن «مكاوي» قدمها في لون غنائي شعبي خفيف، يصل إلى القلوب بسهولة، وفي الوقت نفسه يحث شباب البلد على التقدم لأداء الخدمة العسكرية وخدمة وطنه. كذلك قدم لـ{حنفي فراج» أغنيتين أخريين، الأولى تتحدث عن نماء الوادي واستصلاح الأراضي بعنوان «أخضر بلون الوادي»، ثم أغنية للعمال بعنوان «فرجت وراق البال»، بعدها قدم الشيخ سيد عدداً من الألحان لمجموعة كبيرة من المطربين والمطربات من بينهم: مديحة عبد الحليم، وعصمت عبد العليم، ثم قدم للمطرب الشعبي كارم محمود ألحان أغنية «عرف الشوق يوصل لي» كلمات الشاعر عبد اللطيف البسيوني:

عرف الشوق يوصلي... بعد الفرقة ياروحي

تعرف اللي حصلي... تعرف اللي حصلي

بمشي أكلم روحي

بمشي ومتهيألي إنك ماشي معايا

حاجة هتخطف عقلي وتخليني حكاية

فيه أفكار باستمرار

قلبي في حيرة تملّي... تملّي

والأشواق يا روحي

تعرف اللي حصلي... بعد الفرقة يا روحي

بمشي أكلم روحي

قولّي أزاي أتهرب من أفكار شغلاني

ياللي هويت ومجرب عندك دوا علشاني

انشغلاتي مالية حياتي

من يوم بُعدك... بُعدك

ياللي تفديك قلبي وروحي

ياما عشاق من قبلي نسيوا الشوق في ليالي

وإشمعنى أنا مكتوبلي يجرالي اللي جرالي

امتى زماني يجيبك تاني وافرح قلبي تملي

تملي ..تعرف اللي حصلي... بعد الفرقة يا روحي

بمشي أكلم روحي... بمشي أكلم روحي

ألحان عاطفية

راح الشيخ سيد يبني نجاحه من لحن إلى آخر، باقتدار وثقة في النفس، من دون تعجل الشهرة، غير أنه قدم ثلاث أغان أذيعت في توقيت واحد، أحدثت دوياً كبيراً في الوسط الغنائي والموسيقي، وأصبحت علامات فارقة في رحلته، الأولى أغنية للمطربة شهرزاد يقول مطلعها: غيرك أنت مليش.. ولولا أنت ماعيش. قدم بعدها أغنية للمطربة الكبيرة ليلى مراد، التي تربعت على عرش الفيلم الغنائي في مصر طوال الأربعينيات حتى اعتزالها منتصف الخمسينيات، فأحدثت أغنية «حكايتنا أحنا الاتنين» دوياً هائلاً بعدما غنتها ليلى مراد، خصوصاً أنها صاحبة جمهور عريض عد الأضخم بعد جمهور الست «أم كلثوم»:

أنا أحبك وأفضل أحبك... وانت عذابي ودمع العين

تخاصمني وتنكر حبك... طيب حبي اوديه فين؟

موش بس حكاية قلبك... حكايتنا احنا الاثنين

يا مسهر دمع عيوني... وحارمني ضي عينيك

ألاقيك للسهد بايعني... والاقيني ببكي عليك

من الغلب اغضب من حبك... وبقلبي بحن إليك

موش بس حكاية قلبك... حكايتنا احنا الاثنين

الناس بيقولو حبيبي... خيبت ظنونهم ليه؟

امال لو كنت عدوي... يا حبيبي حـ تعمل ايه؟

ولا مره تقول فين هو... ولا قلت اطل عليه

موش بس حكاية قلبك... حكايتنا احنا الاثنين

كدا برضو تروح ولا تسأل... وتفوتني حيران فيك

من ايه واخد على خاطرك... وبإيه اقدر ارضيك

إذا كنت نسيت أيامي... موش ح انسى جمال لياليك

موش بس حكاية قلبك... حكايتنا احنا الاثنين ..

أنا أحبك وأفضل أحبك... وأنت عذابي ودمع العين

تخاصمني وتنكر حبك... طيب... حبي اوديه فين؟

موش بس حكاية قلبك... حكايتنا أحنا الاثنين

على رغم أن كلمات الأغنية تحمل كثيراً من الشجن والعذاب في الحب، فإن الشيخ سيد حرص على تقديمها في قالب يتناسب وروح ليلى مراد المرحة، التي أظهرتها في أفلامها الغنائية، لتأتي هذه الأغنية قبل أشهر قليلة من اعتزال هذه الفنانة الكبيرة السينما والغناء.

في التوقيت نفسه لحَّن الشيخ سيد أغنية للفنانة الشابة حينذاك نجاة الصغيرة، بعنوان «لو بتحبني» كتبها الشاعر مأمون الشناوي، وضع فيها صياغات لحنية جديدة وضعتها في مقدمة مطربات هذا الجيل:

لو بتحبني أو بتعزني

صالحتني ف ايه خاصمتني ف أيه

ياحبيبي هواك خلاني ف حال

وتقول أنساك.. قال أنساك قال

محتار وياك بعتاب وملام

بستنى القاك أنا ليه كلام

صالحتني ف ايه خاصمتني ف أيه

 لو بتحبني أو بتعزني

أنت الغلطان وتلومني كمان

ليه كنت زمان غير كده بزمان

دي سنين وأيام عشره وغرام

تنساها قوام بقى ده اسمه كلام

صالحتني ف ايه خاصمتنى ف أيه

لو بتحبني أو بتعزني

فين حبك فين وعهود قلبين

كتبوها اثنين بدموع العين

بقى بعد جفاك وعذابي معاك

اتمنى رضاك ولا اترجاك

صالحتني ف ايه خاصمتنى ف أيه

 لو بتحبني أو بتعزني

عاود الشيخ سيد العمل مع المطرب الشعبي محمد عبد المطلب، ليقدم له عدداً آخر من الألحان التي تتحدث عن وإلى الأغلبية الشعبية في مصر، مثل «قلت لأبوكِ عليكِ وقاللي خللي المهر في جيبك خللي» كلمات صلاح محمد علي، وأصبحت إحدى الأغاني التي تقدم بشكل دائم في حفلات الزواج إلى جانب أغنية شريفة فاضل «مبروك عليك يا معجباني يا غالي»، التي لحنها مكاوي أيضاً.

الليلة الكبيرة

لم تنقطع لقاءات الشيخ سيد مع صديقه المقرب صلاح جاهين يومياًَ، سواء كانت لقاءات عمل أو بلا عمل، غير أنه في هذه الليلة حرص أن يدعوه إلى العشاء في بيته، طبقاً لتعليمات السيدة والدته، التي تحرص على ذلك في بعض المناسبات الخاصة:

= والله الواحد ما عارف يودي جمايل الست دي فين... أنا خلاص قربت أفرقع من أكل أم سيد... بس صحيح هي إيه المناسبة النهارده؟

* النهارده يا سيدي أول شعبان.. كل سنة وأنت طيب... والست أم سيد دابحة دكر بط بقالها تلاتة أشهر بتزغط فيه

= الله أكبر... بس اللي أعرفه أن الاحتفال بيكون في نص شعبان... ليلة الإسراء والمعراج

* أيوا صحيح... بس هي لها احتفالات خاصة بأول يومين من شعبان... بتختمها في اليوم التالت.

= اشمعنى!!

* علشان يا سيدي دي «الليلة الكبيرة» لمولد سيدنا الحسين.

= شيء لله يا حسين.

* خللي بالك إحنا هنحضر الليلة دي مع بعض... زي ما حصل في مولد السيدة زينب... وأهي فرصة تكمل الأوبريت اللي بتكتبه.

= هانت خلاص... ويمكن ربنا يرزقنا ببقيته في مولد الحسين.

أوبريت غنائي إذاعي

خلال هذه الفترة يظهر بين برامج الإذاعة ما يسمى «الأوبريت الغنائي الإذاعي» الذي يستخدم فيها الأصوات الجماعية مثل ما قدمه عبر الميكروفون الملحن محمود الشريف في أوبريت «الراعي الأسمر»، والملحن أحمد صدقي في «قطر الندى»، ومع انتهاء مولد الإمام الحسين كان صلاح جاهين قد انتهى من كتابة أوبريت حول الأشكال الاحتفالية لموالد «آل البيت» في مصر، وصور الاحتفالات الشعبية التي تقام فيها، بداية من عشاق هذه الموالد ويطلق عليهم «مريدين» مروراً بالفنانين الذين يقدمون فنهم في هذه الموالد، والبياعين، وأصحاب المقاهي، وانتهاء بالأطفال الذين يضيعون بسبب الزحام الشديد عن ذويهم، وأطلق عليه اسم «أوبريت الليلة الكبيرة» الذي كان الشيخ سيد يقوم بتلحين ما يكتبه فيه صلاح أولا بأول، حتى اكتمل كتابة ولحناً، وسارعا بتقديمه إلى الإذاعة على الفور، ليجد المسؤولون في الإذاعة أنفسهم أمام عمل فريد من نوعه، الأول في نوعه في الموسيقى العربية، جديد تماماً، ليس على المستمع فقط، بل على الأعمال الإبداعية الإذاعية نفسها، فتم تسجيلها للإذاعة من إخراج عباس أحمد.

بنات: قبة سيدنا الولي دول نوروها.

محلا البيارق والناس بيزوروها.

قبة سيدنا الولي في الجو عالية

محلا البيارق لما نوروها.

بائع: حمص حمص... تل ما ينقص... ع النار يرقص

يرقص يرقص ويقول.

اللي شاف حمص ولا كلش...

حب وإتلوع ولا ولا طالش.

فتاة: يسترك هات حبه بقرش.

الجميع: هاهاهاهاهاهاهااا!

بائع 1: حمص حمص؟ الله

بائع2: طعمية الله... الله... باللوز.

بائع3: الله...عجمية الله

الأراجوز: أراجوز.. الله...

المجموعة: الليلة الكبيرة ياعمي والعالم كتيرة.

ماليين الشوادر يابا م الريف والبنادر

دول فلاحين ودول صعايدة دول م القنال

ودول رشايده... الليلة الكبيرة ياعمي والعالم كتيرة

ماليين الشوادر يابا م الريف والبنادر.

العمدة: ياحضرة الاراجوز قول لي.

الأراجوز: نعم ياعمدة عاوز ايه.

العمدة: منين يروحوا المتولي؟

الأراجوز: امدح نبينا وصلي عليه.

العمدة: اللهم صلي عليه.

الأراجوز: تمشي كده على طول على طول... لحد متلاقي عمارة

تدخل يمين تلقى بتاع فول... دكانته على ناصيه حارة.

المجموعة: دكانته على ناصيه حارة.

الأراجوز: تدخل يمينك في شمالك.

شارعين وفي التالت تكسر... على اليمين واخد بالك

وتمشي على طول تتمخطر.

العمدة: وامشي على طول واتمخطر.

الأراجوز: تفضل كدا تمشي وتدب...

وتخش من مطرح ما طلعت.

العمدة: واخش من مطرح ما طلعت.

الأراجوز: ولما تلقى مقلة لب.

العمدة: ولما القى مقلة لب.

الأراجوز: تعرف بانك تهت وضعت!

العمدة: دي وصفه سهلة، دي وصفه هايلة

المجموعة: مع السلامه، مع السلامة

مع السلامة يابوعمة مايله. مع السلامة يا أبو عمه مايله.

لاعب البخت: فتح عينك... تاكل ملبن... فينك فينك،

تاكل ملبن. أوعى لجيبك... لا العيب عيبك.

قرب... جرب... نشن... وسطن ايدك وسطن اضرب...

البندقية: طاخ!

لاعب البخت: يحميك يا ابني تبقى غالبني قرب خد لك حتة ملبن

المجموعة: قرب خد لك حتة ملبن.

بائع: فريرة للعيل... يابو العيال ميل. خد لك سبع فرارير.

زمارة... شخليلة... عصفورة يا حليلة.

طراطير يا واد طراطير!

المعلن: الليلة الليلة السيرك تعالوا دي فرجة تساوي جنيه قولوا هيه.

الأطفال: هيه هيه هيه.

المعلن: بمناسبه هذا المولد يوجد برنامج سواريه... قولوا هيه.

الأطفال: هيه هيه هيه.

المعلن: في السيرك شجيع يهجم ع السبع  ويركب دغري عليه...

قولوا هيه...

الأطفال: هيه هيه هيه.

المعلن: وبنات قمرات زي الشربات حلوين مش عارف ليه..

قولوا هيه.

الأطفال: هيه هيه هيه.

المعلن: وكمان بلياتشو... تعا اسمعوا نتشه وشوفوا هيعمل أيه..

قولوا هيه.

الأطفال: هيه هيه هيه.

بائع: السمك مقلي كل وبرق لي! صنف زي الفل.

بائع: استخار واختار، فشه أو ممبار... يلا... يلا سمي وكل.

عجوز: اسعى... اسعى... اسعى.

مصوراتي: خد لك صورة سته ف تسعه.

العجوز: اسعى... اسعى... اسعى.

قهوجي: يا سي عجورة النار خسعة!

فلاح: ناس من بلدنا هناك أهم. روح يا إبراهيم انده لهم.

سلامات سلامات سلامات... سلامات ع البلديات.

فلاح: دي الحضرة والذكر انجلى.

انجلى انجلى.

فلاح: انشد ولعلع يا ولا.

يالله بنا نذكر ياوله.

شفت ف منام صاحب المقام... دا ابهه.

المجموعة: ابهه... ابهه.

المنشد: ويمامة حايمة عليه تسبح ربها.

المجموعة: يا نور النبي... يا نور النبي.

المنشد: ميلت فوق ايده وجيت احبها.

المجموعة: أحبها أحبها.

المنشد: صحوني م النوم خدت بعضي وتني جي.

المجموعة: وبعودة... وبعودة.

نساء: يا أم المطاهر رشي الملح سبع مرات.

في مقامه الطاهر خشي وقيدي سبع شمعات.

أطفال: يا عريس يا صغير.

المجموعة: علقة تفوت ولا حد يموت.

أطفال: لابس ومغير.

المجموعة: وح تشرب مرقة كتكوت.

«في القهوة»

المعلم: بالذمة دا سابع عيل... مزفوف من وقت قليل.

القهوجي: مولد شيلالاه يا معلم. عقبال أولادك.

المعلم: كلمِ.

نداءات: واحد مضبوط واتنين مصري.

القهوجي: ع النار حاضر جاي لك دغري.

«يوزع تحيات».

مسا التماسي... مسا التماسي،  يا ورد قاعد على الكراسي.

نداء: هات شاي يا دقدق.

القهوجي: عيني وراسي.

يدخل الريس حنتيرة مغن القهوه الصعيدي.

الجميع: سمعنا ياريس حنتيرة.. للصبح معاك السهيرة.

الجميع: سمعنا.... سمعنا.

حنتيرة: يا غزال يا غزال... العشق حلال  دوبتني دوب خلتني خيال.

ياااااااا... ياشفتك فص فراولة... وأنا لا قوة ولا حولَ.

دوبت لي عقلي علاولة اه يا غزال.

يا غزال يا غزال... العشق حلال  دوبتني دوب خلتني خيال.

يااااا... ياشفتك فص فراولة... وأنا لاقوة ولا حولَ.

ذوبت لي قلبي علاولة اه يا غزال.

يااااا رب... يارب ياعلم بالحال تهدي حبيبي ويصبح عال

واغني وارقع بالموال...

واقول ياااااااااا ليل.

زبون: كمان.

المطرب: ياااااااااا ليل.

المعلم: وقف يا ريس حنتيرة... في ناس هنا قاعدة كتيرة.

ولاحد قال هات تعميرة، ولا واحد شاي.

المجموعة: ولاحد قال تعميرة ولا واحد شاي.

المعلم: اللي حيطلب رح يقعد... واللي ما يطلبش يبعد.

زبون: ياالله بنا نخرج يامسعد شارع الترماي.

يخرجان!

«في السيرك»

المدرب: أنا شجيع السيما... أبو شنب بريما.

أول ما قول هالي هوب، واصرخ لي صرخة اها اها ها

السبع يتكهرب ويبقى فرخة!

المدرب: حالاً بالاً سأصارع.. اسد إنما إيه ... متوحش.

وح خلي وجهه شوارع.

المجموعة: تسقيفة يا ناس ما يصحش.

المجموعة: اهه جه اهه جه!

تسقيفة بقى.. تسقيفه امال، تشجيعة امال

تعال لي لا لي لا لي يا حبيبي تعال لي.

«خارج القهوة»

الآخر: اوعد يا رب اوعد... آدي كمان قهوة.

الأول: يالله بنا يا مسعد، ندخل على سهوة!

أيوة على سهوة.

أيوة على سهوة.  

كان رئيس الإذاعة محمد أمين حماد أول من استمع إلى الأوبريت، ولم يتمالك نفسه من وهي تطلق كلمات الإعجاب والتبجيل للشيخ سيد وصلاح جاهين على هذا العمل الاستثنائي، وصادف ذلك وجود الإذاعي محمد محمود شعبان بابا شارو الذي رأي من وجهة نظره أن الأوبريت ينقصه شيء:

* آه يبقى زي ما بيقولوا مالقوش في الورد عيب.

= أبدا والله يا عم سيد. أنت عارف أنا بحبك ومعجب بيك أنت وصلاح أد إيه... لكن والله أنا فعلاً صعبان عليا يبقى العمل الرائع دا ناقصة حاجة.

ـ استنى يا شيخ سيد... أتفضل يا أستاذ محمد قول إيه اللي ناقص فيه

= أنت يا صلاح ناقل المولد بصورة كاريكاتورية رائعة وبديعة ما فيش كلام... بس الموالد بيبقى فيها حاجات تانية مهمة.

ـ زي إيه؟

= أهمها طبعاً ان ما فيش مولد مافهوش رقاصة... أو بلغة الموالد «الغازية» دا غير لعبة الطارة... دي كمان مهمة أوي.

اقتنع صلاح جاهين بكلام محمد محمود شعبان واجتهد في أن يستكمل ما أشار به عليه ليخرج العمل مكتملا فأضاف له جزءاً ثانياً:

في القهوة الثانية

الغازية: طار في الهوا شاشي وأنتَ ما تدراشي... يا ولا.

طرفه شاور لي شاور لي عليك، حكم الهوا ماشي.

حكم الهوا ماشي.

يا حلاوة... يا حلاوة... يا حلاوة.

هوا العصاري... يا واد... على سطح داري... يا واد

خدني ورماني رماني عليك ولا انت داري.

آهين يا ناري... منك ياجاري.

خدني ورماني رماني عليك هوا العصاري.

ماشي ماشي كلامك...

صاحب القهوة: اللي ح يطلب راح يقعد، واللي ما يطلبش يبعد.

الزبون: ياالله بنا نخرج يا مسعد شارع الترماي.

لعبة زق الطارة

صاحب اللعبة: ورينا القوة. يا بني أنت وهو.

مين عنده مروة وعاملي فتوة.. يقدر بقداره على زق الطارة ويفرقع بمبة.

شاب: وسع وسع وسع... أنا ازق الطارة واضرب ميت بمبة.

دنا الأسطى عمارة من درب شكمبة.

صيتي من القلعة لسويقة اللا لا

لا لا لا.

صيتي من القلعة لسويقة اللا لا

دا انا واخد السمعة.

الجميع: طب يالله تعال.

الشاب: لا يا عم سعيدة...

صاحب اللعبة: هأو.

الشاب: دي البدلة جديدة.

الجميع: ها ها هأه سعيدة... يابو بدلة جديدة.

سيدة: يا ولاد الحلال بنت تايهة طول كده.

رجلها الشمال فيها خلخال زي ده.

شيخ: زحمة ياولداه.. كام عيل تاه.

كام عيل تاااه.

الجميع: دي الليلة الكبيرة يا عمي والعالم كتيرة.

ماليين الشوادر يابا م الريف والبنادر.

البقية في الحلقة المقبلة