يسبق المبدع دائماً بقية أطياف الأمة، بأفكاره وطموحاته وتطلعاته، يكون في مقدمة الصفوف، يخطط ويحلم ويبني، خصوصاً إذا ما كان هناك مشروع قومي يلتف حوله جموع الشعب، ومثلما يكون له السبق والتقدم بالطموحات والأحلام، يكون أيضاً الأشد تأثراً والأكثر إحساسا بالنكسة باعتباره روح وضمير الشعب، كان ذلك واضحاً على الشيخ سيد مكاوي، غير أنه كان أكثر وضوحاً على نفس وروح صلاح جاهين الذي أصابته النكسة باكتئاب حاد.

Ad

  لم يصدق جاهين ما حدث، ليس فقط لأنه مبدع وجزء من روح وضمير الشعب، بل الأهم أنه كان أحد أهم أدوات توصيل المشروع الناصري للشعب، ومساهمته بشكل كبير جداً في تعريف الشعب بالثورة وأهدافها وطموحاتها ومشاريعها القومية... ولأنه كان يفعل ذلك بصدق، فصدقه الشعب، ما زاد من إحساسه بالانكسار.

جلس صلاح جاهين في بيته حزيناً لا يغادره، غير مصدق ما حدث، غير أن الشيخ سيد كان أكثر تماسكاً لأسباب كثيرة، ربما أهمها أن دوره التحدث بلسان الثورة لم يكن بحجم ودور صلاح جاهين، فقد التزم بتقديم الفن الذي يعبر عن ذاته في المقام الأول، لذا حرص على ألا يترك صديق عمره فريسة لجلد الذات، فتدخل ليساعده على إعادة ترتيب أفكاره وترميم ذاته، وبعدما صرخ جاهين وثار وتألم كطفل فقد أمه... جلس خلف مكتبه، ثم تناول بروازاً صغيراً إلى جوار المكتب، في داخله صورة الزعيم جمال عبد الناصر، نظر إليه وبكى، ثم قبل الصورة، فضحك الشيخ سيد:

= أنا عارف أنت عايز تقول إيه. بس الحقيقة اللي مش لازم نغفلها وأحزانا تطمسها... أنه مش لوحده المسؤول... كلنا مسؤولين معاه.

* بس هو القائد.

= هو إنسان حَلم بوطن وكلنا حلمنا معاه. ومش معنى أننا انكسرنا يبقى نسلم. لا... لازم نكمل ومش هنستسلم.

روح المقاومة

كان صلاح جاهين قد بدأ في كتابة أغنية وطنية جديدة قبل أيام قليلة من النكسة، فاستكملها بالروح الجديدة، فبعد استيعاب الصدمة ظهرت روح الصمود والمقاومة، وليست روح الهزيمة والانكسار، بل روح التحدي والإصرار، انتهى منها وسلمها للموسيقار كمال الطويل الذي لحنها لكوكب الشرق أم كلثوم بعنوان «راجعين بقوة السلاح»:

راجعين بقوة السلاح راجعين نحرر الحمى

راجعين كما رجع الصباح من بعد ليلة مظلمة

جيش العروبة يا بطل الله معك

ما أعظمك ما أروعك ما أشجعك

مأساة فلسطين تدفعك نحو الحدود

حول لها الآلام بارود في مدفع

الله معك وكل حر شريف غيور

وياك وجنبك في لهيب المعركة

والنصر لك مهما العدو ساق الغرور

ومهما ساق المسكنة ولا اشتكى

غاصب لعين في كل دين

ودي فلسطين العرب

في كل خطوة معتدين

الأرض تتفجر غضب

يغضب نسيم البحر والأمواج تثور

يا شعب يا منصور الله معك

****

تجاوز كل من صلاح جاهين وسيد مكاوي «النكسة» بل تجاوزها المجتمع كله سريعاً، بدخول مصر معركة «حرب الاستنزاف» التي بدأت عندما تقدمت المدرعات الإسرائيلية صوب مدينة «بور فؤاد» بهدف احتلالها في أول يوليو 1967، فتصدت لها قوة من الصاعقة المصرية بنجاح في ما عرف بمعركة «رأس العش» لتتصاعد العمليات العسكرية خلال الأشهر التالية خصوصاً بعد مساندة العرب لدول المواجهة أثناء مؤتمر القمة العربية في العاصمة السودانية «الخرطوم»، ورفض إسرائيل لقرار مجلس الأمن رقم 242، الداعي لانسحابها من الأراضي العربية التي احتلها عقب نكسة يونيو، لقد عاد العرب إلى المواجهة.

المجهود الحربي

عاد الشيخ سيد إلى ألحانه وأغانيه، كما عاد كل مطربي ومطربات مصر، ليس فحسب لأجل إعادة الحياة الفنية بشكل طبيعي إلى ما كانت عليه، لكن الأهم هو المساهمة في دعم الجيش المصري في معركة رد الاعتبار، فشارك معظم الفنانين من مطربين ومطربات وممثلين وممثلات، في حفلات لأجل «المجهود الحربي» حيث جاءت البداية من عند كوكب الشرق أم كلثوم، التي رأت أهمية أن تقيم حفلات في مصر وخارجها لصالح المجهود الحربي، فسافرت إلى باريس عام 1967 بعد النكسة وغنت على مسرح «الأولمبيا» أمام الرئيس الفرنسي شارل ديجول، وما إن صعدت أم كلثوم الطائرة عائدة من باريس حتى أرسل لها ديجول برقية قال فيها: {لقد لمست بصوتك أحاسيس قلبي.. وقلوب الفرنسيين جميعاً}.

وفي أثر كوكب الشرق؛ سارع جميع المطربين والمطربات، للمشاركة في حفلات المجهود الحربي، سواء داخل مصر أو خارجها، بدوره قدم الشيخ سيد الكثير من الألحان العاطفية لعدد من المطربين والمطربات، من دون أجر، مساهمة منه للمجهود الحربي، سواء في أغان منفردة أو عبر المشاركة في حفلات {أضواء المدينة} فقدم عدداً من الأغاني الوطنية التي لاقت نجاحاً كبيراً، من بينها {ولا في قلبي ولا عينيّ إلا فلسطين} من أشعار فؤاد حداد:

ولا في قلبي ولا عينيّ... إلا فلسطين

وأنا العطشان ما ليش ميّه إلا فلسطين

ولا تشيل أرض رجليّ وتنقل خطوتى الجاية

عشان الأرض تتطهر ويرجع لي الشجر والدار

على طول الحدود أسهر ليالي ما تفارقش نهار

أنا الواقف في خط النار وأنا اللي حلفت بالأزهر

أنا اللي حلفت بالأزهر وبالأقصى وبأميّة

ولا تشيل أرض رجليّ وتنقل خطوتى الجاية

إلا فلسطين

سلاح الثورة متدرّب على الثورة لا بد يثور

يخلّي الغرب يتغرّب يخلّي الشرق زايد نور

وكل رصاصة بتقرب ولادي من حواليّ

ولا تشيل أرض رجليّ وتنقل خطوتي الجاية

****

كذلك قدم لصديقه كمال عمار {يا بلدنا الفجر مادنة ونار بنادق} وقدم للمطرب السوري الشاب فهد بلان، عدداً من الأغاني الوطنية أيضاً منها أغنية {كل حي} التي كتبها له الشاعر فؤاد حداد، ثم أغنية {هز الهلال يا شعبنا} ولم تقتصر ألحانه خلال هذه الفترة على الأغاني الوطنية، بل قدم أيضاً الكثير من الأغاني العاطفية، فقدم أيضا لفهد بلان لحناً عاطفياً بعنوان {ولدي يا ولدي}، كذلك قدم للمطرب الكبير محمد عبد المطلب لحن {اسأل مجرب ولا تسأل طبيب} بقلم الشاعر الشاب بخيت بيومي:

اسأل مجرب ولا تسأل طبيب

 لو يوم يا قلبي ظلمك حبيب

تعال أدلك وتعال أقول لك    

ده كل شي قسمه ونصيب

اسأل مجرب داق الحب    

وعاش الحب وقلبه جريح

واسأل كل عيون بتحب  

ما سابت ليه للشوق تفاريح

قلبي واقول لك تسأل مين

اسأل ناس بين شوق وحنين

ناس تتألم ولا تتكلم ناس

ع الصبر يا عيني صابرين

دول تسألهم تعرف منهم

لو يوم يا قلبي ظلمك حبيب

إسأل قلب حبايبه فاتوه    

كانوا شارينه رجعوا باعوه

نسيوا هواهم واستناهم   

ولا جم سألوا ولا افتكروه

وإسأل عين سهرانه الليل     

طول الليل على سدر الليل

بايته تقاسي منها وأقاسي

ليلها يا عيني غنى ومواويل

دول تسألهم تعرف منهم

لو يوم يا قلبي ظلمك حبيب

****

كان صلاح جاهين قد حدد موعداً للارتباط بشكل رسمي بالفنانة الشابة منى قطان بعد صداقة استمرت ثلاث سنوات، فيما شعرت بالذنب خوفاً من أن تكون سبباً في هدم كيان أسرة، لكنه كان قد قرر الانفصال عن زوجته الأولى، فتمت الخطبة رسمياً في صيف 1966، غير أن النكسة عطلت إتمام الزواج.لكن ما أن عادت الحياة إلى شكلها الطبيعي، حرص جاهين على أن يعيد السعادة إلى قلبه المكسور، فأتم الزواج في حفلة بسيطة على غير ما كان معداً، فتم عقد القران في الشهر العقاري، إذ أن منى قطان تحمل الجنسية اللبنانية.

الرباعيات

غيرت النكسة من شكل إبداع صلاح جاهين، جعلته يفكر في توصيله إلى أكبر شريحة ممكنة من المجتمع، خصوصاً أنه متعدد المواهب فأصبح إنتاجه الشعري أقل، واتجه إلى الإبداع في الأعمال التلفزيونية، وكان ينتج بعضها كي تصل إلى الجماهير العريضة، ويبث فيهم روح المقاومة والصمود، ويوصل لهم رسالة بأنه ما زالت هناك فرصة لتعويض الهزيمة، واعتبر نفسه مقاتلاً في الجبهة الداخلية، فاستأنف كتابة «الرباعيات» التي كان بدأها منذ عام 1959 في مجلة «صباح الخير»، وتوقف عنها عندما انتقل إلى العمل رساماً للكاريكاتور في صحيفة «الأهرام»، ثم عاد إلى كتابتها مع عودته إلى «صباح الخير» رئيساً للتحرير، فحرص الشيخ سيد على أن يلحن كل ما تصل إليه يداه من «الرباعيات» التي تناولت كل مناحي الحياة والموت والحب والفلسفة:

عجبي عليك... عجبي عليك يا زمن

يا أبو البِدَع يا مبكِّي عيني دَماً

أزاي أنا أختار لروحي طريق

وأنا اللي داخل في الحياة مرغماً... عجبي

***

مرغم عليك يا صُبح مغصوب يا ليل

لا دخلتها برِجْليَّا ولا كان لي ميل

شايلنِّي شيل دخلت أنا في الحياة

وبكره ح اخرج منها شايلِّني شيل... عجبي

***

نظرت في الملكوت كتير وانشغلت

وبكل كلمةْ "ليه” و”عشان إيه” سألت

اسأَل سؤال... الرد يرجع سؤال

واخرج وحيرتي أشد مما دخلت... عجبي

***

خرج ابن آدم من العدم قلت: ياه

رجع ابن آدم للعدم قلت: ياه

تراب بيحيا... وحي بيصير تراب

الأصل هو الموت و الا الحياه؟... عجبي

***

أنا شاب لكن عمري ألف عام

وحيد لكن بين ضلوعي زحام

خايف ولكن خوفي مني أنا

أخرس و لكن قلبي مليان كلام... عجبي

***

عجبتني كلمة من كلام الورق

النور شرق من بين حروفها وبرق

حبيت أشيلها ف قلبي... قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق... عجبي

***

يوم قلت آه... سمعوني قالوا فَسَدْ

ده كان جدع قلبه حديد واتحسد

رديت على اللايمين أنا وقلت..آه

لو تعرفوا معنى زئير الأسد.. عجبي

***

بين موت وموت... بين النيران والنيران

ع الحبل ما شيين الشجاع والجبان

عجبي عَلا دي حياة... ويا للعجب

إزاي أَنا - يا تخين - بقيت بهلوان... عجبي

***

ليه يا حبيبتي ما بينا دايماً سفر؟

ده البعد ذنب كبير لا يغتفر

ليه يا حبيبتي ما بينا دايماً بحور؟

أعدي بحر ألاقي غيره اتحفر... عجبي

***

سمعت نقطة ميه جوه المحيط

بتقول لنقطة ما تنزليش فى الغويط

أخاف عليكي م الغرق... قلت أنا

ده اللي يخاف م الوعد يبقى عبيط... عجبي

***

ايش تطلبي يا نفسي فوق كل ده

حظك بيضحك وانتي متنكدة

ردت قالت لي النفس: قول للبشر

يبصوليش بعيون حزينه كدا... عجبي

***

اعرف عيون هي الجمال والحسن

واعرف عيون تاخد القلوب بالحضن

وعيون مخيفه وقاسيه وعيون كتير

بس بحس فيهم كلهم بالحسن... عجبي

***

أنا قلبى كان شخشيخة أصبح جرس

جلجلت به صحيوا الخدم والحرس

أنا المهرج... قمتوا ليه خفتوا ليه

لا ف أيدي سيف ولا تحت مني فرس... عجبي

***

دخل الربيع يضحك لقانى حزين

نده الربيع اسمي لم قلت مين

حط الربيع أزهاره جنبى وراح

واش تعمل الأزهار للميتين... عجبي

***

يوم صحيت شاعر براحة وصفا

الهم زال والحزن راح واختفى

خدني العجب... وسألت روحي سؤال

هوا أنا مت... ولا وصلت للفلسفة... عجبي

***

إنسان ايا إنسان يااجهلك

ما أتفهك ف الكون وما أضللك

شمس وقمر وسدوم وملايين نجوم

فاكرها يا موهوم مخلوقه لك... عجبي

***

يا نجم نورك ليه كدا بيرتجف

هو أنت قنديل زيت أو تختلف؟

أنا نجم عالي... بس عالي قوى

كل مانظر تحت أخاف... أخاف اتحدف... عجبي

***

نظرت فوقي للنجوم وأنا ساير

رجليا عترت فى الحفر والحجاير

بقيت أقول وأنا ع التراب: يا سلام

مش بس عبره اخدت... لكن عباير... عجبي

***

مع أن كل الخلق من أصل طين

وكلهم بينزلوا مغمضين

بعد الدقايق والشهور والسنين

تلاقى ناس أشرار وناس طيبين... عجبي

***

ياللي نصحت الناس بشرب النبيت

مع بنت حلوة... وعود وضحك وحديت

مش كنت تنصحهم منين يكسبوا

تمن دا كله؟ وألا يمكن نسيت؟... عجبي

***

ياللي أنتا بيتك قش مفروش بريش

تقوى عليه الريح... يصبح مفيش

عجبي عليك حواليك مخالب كبار

ومالكش غير منقار وقادر تعييش... عجبي

***

 يا ملونين البيض في شم النسيم

لون الحنين والشوق وخمر النديم

ما تعرفوش... سايق عليكو النبي

تلونوا الأيام بلون النعيم؟... عجبي

***

عيد والعيال اتنططوا ع القبور

لعبوا استغماية... ولعبوا بابور

وباللونات ونايلونات شفتشي

والحزن ح يروح فين جنب السرور... عجبي

***

يا خالق الكون بالحساب والجبر

وخالقني ماشي بلختيار والجبر

كل اللي حيلتي زمزمية أمل

وازاي تكفيني لباب القبر؟... عجبي

***

لا تجبر الإنسان ولا تخيّره

يكفيه ما فيه من عقل بيحيّره

اللي النهارده بيطلبه ويشتهيه

هو اللي بكرة ح يشتهي يغيّره... عجبي

***

يا للي بتبحث عن إله تعبده

بحث الغريق عن أيّ شيء ينجده

الله جميل الله عليم... رحمن رحيم

احمل صفاته... وأنت راح توجده... عجبي

***

دخل الشتا وقفل ع البيوت

وجعل شعاع الشمس خيط عنكبوت

حاجات كتير بتموت ف ليل الشتا

لكن حاجات أكتر بترفض تموت... عجبي

***

الدنيا من غير الربيع ميتة

ورقة شجر ضعفانة ومفتفتة

لأ ياجدع غلطان تأمل وشوف

زهر الشتا طالع ف عز الشتا... عجبي

***

أنا كنت شيء وصبحت شيء ثم شيء

شوف ربنا.. قادر على كل شيء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال:

لا بد ما يموت شيء عشان يحيا شيء... عجبي

***

يا ميت ندامة ع القلوب الخلا

لا محبة فيها ولا كراهة ولا

حتى ياقلبي الحزن ماعادش فيك

معلهش... ليك يوم برضه وراح تتملا... عجبي

***

تسلم يا غصن الخوخ ياعود الحطب

ييجى الربيع... تطلع ظهورك عجب

وأنا ليه بيمضي ربيع وييجي ربيع

ولسه برضك قلبي حتة خشب... عجبي

***

فتحت شباكي لشمس الصباح

ما دخلش غير عويل ورياح

فتحت قلبي عشان أبوح بالألم

ما خرجش منه غير محبة وسماح... عجبي

***

غمست سنك ف السواد يا قلم

عشان لما تكتب شعر يقطر ألم

مالك جرالك ايه يا مجنون... وليه

رسمت ورده وبيت وقلب وعلم... عجبي

***

لو فيه سلام ف الأرض وطمان وأمن

لو كان مفيش ولا فقر ولا خوف جبن

لو يملك الإنسان مصير كل شيء

أنا كنت اجيب للدنيا ميت ألف ابن... عجبي

***

غمض عنيك وارقص بخفة ودلع

الدنيا هى شابة وانت الجدع

تشوف رشاقة خطوتك تعبدك

لكن لو بصيت لرجليك تقع... عجبي

***

العشب طاطا للنسايم ونخ

أخضر طري ما لهش في الحسن أخ

عصفور عبيط أنا غاوى بهجة وغنا

ح أنزل هنا... وانشا لله يهبرني فخ... عجبي

***

بحر الحياة مليان برقي الحياة

صرخت خش الموج ف حلقي ملاه

قارب نجاة..صرخت قالوا مفيش

غير بس هوا الحب قارب نجاه... عجبي

***

أنا قولت كلمة وكان ليها معنين

كما بطن واحدة وتوأمين زي وشين

لو الدنيا شر... التوأم الخير يموت

لو الدنيا خير... الشر ح يعيش لمين... عجبي

***

أنا اللي بالأمر المحال اغتوى

شفت القمر نطيت لفوق ف الهواا

طلته ماطلتوووش إيه يهمني؟

وليه.. مادام بالنشوة قلبي ارتوى... عجبي

***

آه لو أنا ومحبوبي جٌزنا الفضا

ف سفينة وحدينا... واشيا رضا

ساعة صفا تعجبنا نرجه لها

والهم قبل ما ييجي... يبقى مضى... عجبي

***

ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح

ما تخفش من جني ولا من شبح

وإن هب فيك عفريت قتيل أسأله

ما دفعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح... عجبي

***

أوقات أفوق ويحل عني غبايا

وأشعر كأني فهمت كل الخبايا

وأفتح شفايفي عشان أقول الدرر

ما قولش غير حبة غزل ف صبايا... عجبي

***

بلياتشو قال ايه بس فايدة فنوني؟

وتلات وقق مساحيق بيلونوني

والطبل والمزامير وكتر الجعير

إن كان جنون زبوني زاد عن جنوني... عجبي

***

الضحك قال ياسم ع التكشير

أمشير وطوبة وأنا ربيعي بيشير

مطرح ما باظهر بانتصار ع العدم

انشاله أكون رسماية بالطباشير... عجبي

***

علم اللوع أضخم كتاب ف الأرض

بس اللي يغلط فيه يجيبه الأرض

أما الصراحة فأمرها ساهل

لكن لا تجلب مال ولا تصون عرض... عجبي

***

أهوى الهوى وهمس الهوى ف العيون

وبسمة المغرم ودمعة الحنون

وزلزلات الحب نهد الصبا

أكون أنا المحبوب أو لا أكون... عجبي

***

أحسن ما فيها العشق والمعشقة

وشويتين الضحك والتريقة

شفت الحياة لفيت لاقيت الألذ

تغييرها، وده يعني التعب والشقا... عجبي

***

الدنيا صندوق دنيا... دور بعد دور

الدكة أهي... وهي كل الديكور

يمشي اللي شاف ويسيب لغيره مكان

كان عربجي أو كان امبراطور... عجبي

***

أنا كان لي أب وكان رئيس محكمة

ستين سنة في قضية واحدة أترمي

ستين سنة وطلع براءة وخرج

يشكي الحياة والموت لرب السما... عجبي

***

أعجب ما تعجب كل له شيء سبب

ولو الكلام كان فضة والسكوت دهب

والدموع لهب والخشوع أدب

يحق لك تعجب وما عليك عتب... عجبي

البقية في الحلقة المقبلة